Ewolucja reklamy aptek? | farmacja.pl

Ewolucja reklamy aptek?

Obrazek użytkownika Łukasz Waligórski
Autor: Łukasz Waligórski / Opublikowano: 2017-10-11 13:34:33 /

Przedsiębiorcy łamiący zakaz reklamy aptek robią to celowo i z premedytacją – co do tego nie ma wątpliwości. Niekiedy ich działania ocierają się wręcz o perwersję. Za takie można uznać sponsorowanie artykułu w lokalnej prasie, który reklamuje konkretną aptekę, mówiąc o… zakazie reklamy aptek.

Od 2012 roku w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek. Mogłoby się wydawać, że przez te pięć lat przedsiębiorcy nauczyli się już jaki rodzaj komunikacji z pacjentem uznawany jest za reklamę apteki i jakie grożą za to kary. Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne wydały już w tej kwestii setki decyzji. Wojewódzkie Sądy Administracyjne i Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzyły już setki odwołań i skarg na decyzje WIF i GIF. A mimo to apteki nadal próbują się reklamować. Ich właściciele wymyślają nowe sposoby na dotarcie do potencjalnych klientów i kalkulują ryzyko „przyłapania” przez WIF. Działania niektórych można wręcz uznać za prowokujące – zupełnie jakby chcieli sprawdzić, jak daleko mogą się posunąć.

Całkiem niedawno pisaliśmy od decyzji Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, który nałożył dwukrotnie karę w wysokości 5 000 zł (w osobnych postępowaniach), za reklamę dwóch swoich aptek w lokalnej prasie. Na łamach jednej z gazet ukazał się bowiem artykuł pod tytułem "Leki za darmo", w którym pojawiła się informacja, iż "Darmowe leki na receptę można odebrać m.in w Aptekach... " - i w tym miejscu były wymienione nazwy dwóch aptek należących do sieci wspomnianego przedsiębiorcy. WIF w Poznaniu skontaktował się z wydawcą gazety, który przyznał, że to artykuł sponsorowany, napisany i opublikowany na zlecenie (czytaj więcej: Kara 25 000 zł za ulotki apteki w przychodni).


Okazuje się, że ten przypadek nie jest odosobniony. Zaledwie wczoraj natrafiłem na artykuł w na Portalu Wielkopolski Wschodniej, pod tytułem "Kłopoty marketingu w aptekach". Tekst oznaczono jako "materiał promocyjny". W artykule poruszany jest temat znaczenia reklamy w codziennym życiu oraz zakazu promowania działalności aptek. Autor tekstu (anonimowy oczywiście) wysnuwa śmiałą tezę, że "takie apteki jak Apteka Prima 24, zwykle nie potrzebują reklamy z uwagi na niskie ceny leków oraz preferencyjne warunki dostawy"…

Nie trzeba tutaj geniusza, by dostrzec zakazaną reklamę wspomnianej apteki. I to reklamę na swój sposób perwersyjną. Czytając ten artykuł przypomniała mi się niedawna decyzja Lubuskiego Inspektora Farmaceutycznego, który nałożył karę za łamanie zakazu reklamy aptek, polegającego na prowadzeniu programu lojalnościowego, na właściciela apteki oraz organizatora programu (czytaj więcej: Farmaceuta nie może być używany przez pracodawcę w celach marketingowych). W treści decyzji Lubuski WIF stwierdził, że reklamę apteki prowadził zarówno podmiot prowadzący aptekę, jak i organizator programów. Czy w tym kontekście nie wydaje się zatem zasadne stwierdzenie, że reklamę aptek prowadzą również wydawnictwa godzące się na umieszczanie w swoich czasopismach (lub portalach internetowych), artykułów sponsorowanych, jak ten powyższy? Czy również oni nie powinni ponosić odpowiedzialności przyjmowanie do druku i pobieranie opłat, za treści niezgodne z prawem?

Wydaje mi się, że Inspektoraty Farmaceutyczne prowadzące postępowania w podobnych przypadkach naruszenia zakazu reklamy, powinny rozważyć możliwość nakładania kar również na media, publikujące treści w jednoznaczny sposób będące reklamami aptek. Szczególnie, że takich publikacji w ostatnim czasie przybywa. Z pewnością bacznym czytelnikom nie umknęły w ostatnim miesiącach sponsorowane artykuły i wywiady z właścicielami największych sieci aptecznych (np. „Apteki pod dobrymi sterami”, w których (całkiem przypadkowo) wychwalane były prowadzone przez nich placówki. Tymczasem przypomnijmy, że artykuł 36 ustawy Prawo prasowe wyraźnie mówi, iż "Ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego".

Udostępnij
PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj