Za reklamę wewnątrz apteki też są kary finansowe | farmacja.pl

Za reklamę wewnątrz apteki też są kary finansowe

Obrazek użytkownika farmacja.pl
Autor: farmacja.pl / Opublikowano: 2018-02-12 11:57:59 /

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na aptekę karę 2000 zł, za umieszczenie w izbie ekspedycyjnej planszy informującej o "godzinach senioralnych", w których osoby starsze miały być obsługiwane poza kolejnością i mogły liczyć na rabat do części produktów sprzedawanych w aptece.

Zdaniem WIF w Poznaniu apteka promowała się przez umieszczenie w izbie ekspedycyjnej planszy, na której znajdowało się hasło reklamowe oraz logotyp i nazwa apteki. Zdaniem właściciela placówki, hasło miało informować o czasie, w którym osoby starcze mogą liczyć na pierwszeństwo w obsłudze i rabat do części produktów sprzedawanych w aptece.

- Faktem jest, że informacja przedstawiona na tablicy nie wskazuje wprost na korzyści jakie mogą uzyskać pacjenci tej placówki, niemniej jednak sugeruje, że istnieje możliwość skorzystania w w/w placówce z wyjątkowej oferty skierowanej od osób starszych - czytamy w uzasadnieniu decyzji WIF. - Na zapytanie potencjalnego pacjenta co oznacza w/w informacja, pacjent uzyskuje informację o możliwości skorzystania w określonych ramach czasowych z pierwszeństwa w obsłudze i uzyskania rabatów na zakup określonych produktów leczniczych.

Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że takie działanie należy uznać za działanie o charakterze marketingowym, służące przyciągnięciu pacjentów do konkretnej apteki przedsiębiorcy, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych.




- Ponadto w witrynie wejściowej do apteki znajduje się plansza, na której przedstawione są produkty lecznicze wraz ze zdjęciem opakowania oraz cenami, co dodatkowo może nakłaniać pacjentów do skorzystania z oferty apteki - czytamy w uzasadnieniu. - W ocenie organy pierwszoinstancyjnego pacjent, który znajduje się w pobliżu placówki widząc planszę informującą o cenach produktów leczniczych, odniesie ją do opisanej wcześniej planszy informującej o istnieniu w aptece "godzin senioralnych"; powyższe zaś będzie skutkowało tym, że pacjent bez względu na to czy pierwotnie zakładał nabycie produktów leczniczych czy też nie, uda się do wskazanej wyżej placówki ochrony zdrowia publicznego.

Zdaniem Wielkopolskiego WIF bez znaczenia pozostaje fakt, że o promocji nie informuje się poza lokalem apteki. Tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorcę prowadzącego aptekę stanowią swoisty rodzaj marketingu szeptanego (buzz marketing), który polega na "szeptaniu" o danej marce czy usłudze i jej zaletach. Efektem są dobrowolne, spontaniczne i niezależne rozmowy samych konsumentów, których konsekwencją jest wywołanie dyskusji o danej marce lub firmie czy też rozpowszechnienie informacji dotyczących zakresu ofert realizowanych przez korzystającego z tej formy promocji przedsiębiorcę.

Treść decyzji WIF dostępna jest pod tym adresem.

Źródło: wif.poznan.ibip.pl

Udostępnij

PILNE
ZAMKNIJ
Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy
dla osób uprawnionych do wystawia recept
lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Oświadczam, że jestem lekarzem, farmaceutą
lub osobą prowadzącą zaopatrzenie w produkty lecznicze.


Akceptuj